Scenariusz zajęć łączących w sobie elementy kinezjologii i pedagogiki zabawy proponowanej przez animatorów KLANZY, gimnastykę z muzyką „NOWE RYTMY”-Reginy Przyborowskiej -Wyminko, w czasie zajęć z dziećmi sześcioletnimi - propozycja zajęć otwartych.
AUTOR: MARIOLA BABKINIS Cele:
- Stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Stymulowanie funkcji językowych.
- Utrwalanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
- Przygotowanie do nauki czytania i pisania.
- Praca nad utrzymaniem odpowiedniego tempa ćwiczeń i samokontroli, zwiększanie odporności na zmęczenie.
- Prezentacja umiejętności dzieci ich rodzicom.
Pomoce dydaktyczne: Kasety z nagraniami: "NOWE RYTMY" R. Przyborowskiej-Wyminko /muz. A. Filar i nagrania melodii: finlandzkiej "LINTU LENSI OKSALLE(tłum.: Ptasi taniec); muz. STEPPING EASY (pszczółka); mel. PROMOROAGA (kasztany); mel. ALUNELUL (orzeszek); mel. KAZACZOK (rozgrzewka);muz. TGHINGHIS-KHAN (wyprawa po złoto) , magnetofon, lekkie piłeczki w dwóch kolorach-czerwona i niebieska dla każdego dziecka, kolorowe mazaki, krzesełka. I / ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE: A) ĆWICZENIA INTEGRACYJNO-ORGANIZACYJNO-PORZĄDKOWE
- Piosenka: "Wszyscy są, witam was...".
Śpiew z ilustracją, ruchową tekstu: Ref. pios.:
"Wszyscy są,witam was!Zaczynamy już czas!Jestem ja,jesteś ty,raz, dwa trzy!" -wskazanie dwoma rękoma dzieci w kręgu;-ukłon z prawą ręką na sercu;-prawa ręka (palec wskazujący)pokazuje zegarek na przegubie lewej ręki;-wskazanie kciukiem na siebie;-wskazanie otwarta dłonią na kolegę z kręgu;-trzy klaśnięcia w dłonie.
Cel: Doświadczanie i przeżywanie treści muzycznych, budowanie pozytywnych relacji międzyludzkich, ilustrowanie ruchem treści śpiewanej piosenki. B) ĆWICZENIA ORIENTACJI W SCHEMACIE CIAŁA
- Zabawa: "Ludzie do ludzi".
- Dzieci dobierają się w pary. W czasie zabawy każda para wykonuje polecenie n-la dotykając się różnymi częściami ciała.
Na hasło "Ludzie do ludzi!"- następuje zmiana partnera. Polecenia:
- Prawa dłoń wita prawą dłoń.
- Prawe kolano wita prawe kolano.
- Prawy policzek wita prawy policzek.
- Ludzie do ludzi!
- Brzuch wita brzuch.
- Plecy witają plecy.
- Czoło wita czoło.
- Ludzie do ludzi!
- Lewy łokieć wita lewy łokieć.
- Lewe biodro wita lewe biodro.
- Lewy kciuk wita lewy kciuk.
Cel: Nawiązywanie bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami, utrwalanie orientacji w schemacie ciała z uwzględnieniem stron(prawej, lewej). C) ĆWICZENIA Z ZAKRESU MOWY I MYŚLENIA ORAZ PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
- Ćwiczenia kinezjologiczne:
- Masaż "Punkty na myślenie" -Jedną ręką masujemy punkty (miękkie miejsca pod obojczykami z lewej i z prawej strony klatki piersiowej), a drugą rękę kładziemy na pępku.
Cel: Punkty na myślenie- przekazanie informacji od prawej półkuli do lewej połowy ciała i odwrotnie, stymulacja aorty, zwiększenie potoku elektromagnetycznej energii, likwiduje odwracanie liter i cyfr, prawidłowo układa ciało podczas czytania.;
- Zabawa: "Kapturek myśliciela".
-Siadamy wygodnie w kręgu. Nakładamy: "Kapturek myśliciela" – masujemy małżowinę uszną za pomocą kciuka i palca wskazującego, począwszy od góry, po łuku ucha, kończąc na płatku ucha (dziewczynki omijają kolczyki). Cel: Kapturek myśliciela-masaż wpływający na uwagę słuchową, rozpoznawanie dźwięków, uważne słuchanie, percepcja i zapamiętywanie dźwięków, stymuluje ucho wewnętrzne (poczucie równowagi), a to wpływa na rozumienie ze słuchu, jest pomocne w prowadzeniu rozmów, prawidłowej wymowie (kodowanie, rozszyfrowywanie), wzrasta koncentracja i skupienie uwagi. Zabawa "Sowa". -Siadamy w pozycji "Sowy"- prawa dłoń spoczywa na lewym ramieniu (ręka wygląda jak obejmujące pierś skrzydło ptaka), lewa dłoń leży płasko na pępku, głowa porusza się powolnym ruchem w bok (z prawej strony na lewo i odwrotnie), podbródek przesuwamy w jednej płaszczyźnie jednocześnie artykułując na wydechu pojedyncze głoski lub zgłoski np.: naśladujące głosy zwierząt. Koniec artykulacji wiąże się z jednoczesnym opuszczeniem głowy, a wdech z jej uniesieniem. Cel: Sowa-przekraczanie środkowej linii audialnej, wpływa na poprawę uwagi słuchowej, percepcję i pamięć
- Zabawa: "Poszukiwacze sylab i głosek"
- Zagadka sylabowa z utrudnieniami(!!!-miejsce utrudnienia: klaskanie, tupanie, kląskanie itp.):
Czte-!!!-ry po-!!!-ry ro-!!!-ku. Wio-!!!-sna. La-!!!-to. Je-!!!-sień. Zi-!!!-ma.
- Dzielenie na sylaby i podawanie liczby głosek w słowach.
Wskazywanie pierwszej i ostatniej głoski w słowie: LATO (LA-TO/2sylaby,L-A-T-O/4głoski) PORY (PO-RY/2sylaby,P-O-R-Y/4 głoski) ROK (ROK/1sylaba,r-o-k/3głoski) Cel: Stymulowanie funkcji językowych II / CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
- Gimnastyka z muzyką "NOWE RYTMY"-Reginy Przyborowskiej-Wyminko (elementy metody) Zestaw ćwiczeń ruchowych z przyborami, przy muzyce.
Cel: Utrwalanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych w zakresie realizacji ruchów podstawowych takich jak marsz, bieg i koordynowanie ruchów podstawowych z rytmem. Stymulowanie ruchów złożonych, takich jak: bieg z podskokiem, płynne przechodzenie od marszu do biegu, koordynacja ruchów rąk z ruchem nóg, z jednoczesnym posługiwaniem się różnymi przyborami. Koncentracja na czynnościach.
- Zabawa: "Z muzyką przez cztery pory roku" (przygotowano w oparciu o elementy kursu Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zabawy "KLANZA": "Proste tańce integracyjne").
Ilustracje ruchowe do melodii: finlandzkiej "LINTU LENSI OKSALLE (tłum.: Ptasi taniec); muz. STEPPING EASY (pszczółka); mel. PROMOROAGA (kasztany); mel. ALUNELUL (orzeszek); mel. KAZACZOK (rozgrzewka);muz. TGHINGHIS-KHAN (wyprawa po złoto)
- WIOSNA Fabuła:
Wiosną cała przyroda budzi się do życia i wtedy to wszystkie ptaszki szukają towarzyski do pary. Dlatego latają po lesie i głośno szczebiocą (-dzieci chodzą po sali klaszcząc). Kiedy już znajdą swoją parę, radośnie wiją gniazdko (-dz. w parach, trzymając się za dłonie kręcą się w kółko), a kiedy już wyklują się ich młode, troszczą się o nie (tu dz, naśladują wspólne kołysanie "dziecka"- nadal trzymając się za dłonie). Gdy przychodzi czas, by młode wyfrunęły z gniazda, rodzice odrobinę im pomagają (- ilustracja wspólnym ruchem pary lekkiego podrzutu w górę).I teraz rodzice ciesząc się, że ich dzieci potrafią już latać, kręcą się w radosnym tańcu (-przedszkolaki łapią się pod przeciwległe ręce, tańczą w podskokach, kręcąc "młynki").
- LATO Fabuła:
Lato to czas, kiedy dokoła jest zielono, kolorowo i słonecznie. Taka pogoda jest zaproszeniem dla małych, pracowitych pszczółek do lotu po zbiory słodkiego nektaru i żółtego pyłku. Pewna mała pszczoła, wyleciała, więc na pełną kwiatów łąkę i leciała dość długo, by nacieszyć oczy cudnym widokiem kwiatów (-dzieci stojąc w miejscu, naśladują lot pszczoły, machając rękoma). Kiedy znalazła już wspaniały, słodko wyglądający kwiatek, przystanęła na nim iiiiii... przykleiła się do niego! Długo trwało odklejanie nóżek od lepkiego soku (-dz. ilustrują ruchami odklejanie nóg od podłoża: kolejno to prawej, to lewej nogi). Uwolniona z tej słodkiej pułapki, pszczoła mogła, więc trafić do ula, gdzie po trudach dnia strzepała z siebie kwiatowy pyłek (- dz. naśladują strzepywanie pyłku z głowy, skrzydeł i brzuszków). To był naprawdę ciężki dzień dla naszej małej bohaterki.
- JESIEŃ Fabuła:
Jesień to czas opadających liści i ta historia będzie właśnie o nich, a dokładnie o tym, co się z nimi działo pewnego wietrznego dnia Zupełnie spodziewanie, bo jesienią to normalna sprawa, zerwał się wiatr, który długo i mocno targał korony drzew. Żółte, brązowe i pomarańczowe liście wprawił w kolisty taniec (-dzieci pokazują uniesionymi do góry rękoma ruch koron i kolistymi ruchami dłoni liście opadające na ziemię). Z liśćmi spadały również kasztany, a ich łupinki z trzaskiem rozpadały się na ziemi(-klaśnięcia dłoni nad podłogą). W momencie, kiedy już wielkie liściaste dywany otuliły niejeden trawnik, na jesienny spacer wyszły dzieci. Z radością podrzucały je jak najwyżej, używając do tego celu nie tylko rąk, ale i nóg. To była przyjemna zabawa! Tymczasem w dziupli pobliskiego drzewa uwijała się pracowita wiewiórka. Skrzętnie liczyła orzeszki (-łączenie palców dłoni w rytm melodii) i od czasu do czasu próbowała któryś z nich schrupać. Nawet, kiedy trafił się jej jakiś wyjątkowo twardy orzech, wytrwale go łupała (-ilustrowanie różnych prób uporania się z twardą łupiną przez klaskanie w dłonie, stukanie dłońmi o uda, zaciskanie pięści). Oj, pracowite są te wiewiórki!
- ZIMA Fabuła:
Z zimą to jest tak jak w piosence: "...szczypie w nosy, szczypie w uszy, mroźnym śniegiem w oczy prószy, wichrem w polu gna...", dlatego na rozgrzewkę najlepszy będzie KAZACZOK (-dzieci prezentują uproszczone ruchy tańca i grę na akordeonie). Zimą dobrze jest też uruchomić wyobraźnię i np. zamienić się w kowboja i ruszyć na poszukiwanie złota (-dz. siedząc na krzesełkach tupią nogami w rytmie jazdy konnej). Taka wyprawa może być naprawdę niebezpieczna, bo przecież na naszej drodze zawsze mogą stanąć Indianie. I co wtedy? Oczywiście wtedy kowboje strzelają w górę na postrach (-Dz. ilustrują strzały wznosząc ręce do góry i wypowiadając słowa: "pif-paf"), Indianie wycofują się, ale kowbojskie konie wystraszyły strzały z pistoletów. Spłoszone konie staja dęba i głośno rżą (-jednoczesne uniesienie obu rąk i nóg do góry). Kowboj myśli wtedy:- "Oj, będzie źle!", lecz wstrzymuje lejce (-naśladowanie zbierania sznura obiema rękoma) i...dobrze jest! Gdy pakuje złoto to cieszy się! (-dzieci pokazują pakowanie skarbu do dwóch worów-z prawej i lewej strony krzesła). Cel: Prawidłowe wykonywanie czynności ruchowych we właściwym czasie i przestrzeni. Stwarzanie sytuacji prowadzących do większej harmonii rozwoju psychoruchowego
III / ĆWICZENIA RELAKSACYJNE: Po takiej wyprawie każdy kowboj jest zmęczony i kładzie się spać (-dz. kładą się na plecach, pod pachy wsuwają dłonie, ręce krzyżując na klatce piersiowej, nogi wyprostowane, skrzyżowane na wysokości kostek; w tle słychać muzykę relaksacyjną),....a kiedy już odpoczniesz, otwórz oczy i wróć do przedszkola.
Cel: Wyciszenie, relaks.
|